Összes oldalmegjelenítés

2013. november 22., péntek

Gyömbér

Közeleg a karácsony, ezért már most nekilátok alapanyagok készítéséhez. Szívesebben megcsinálok bármit, minthogy megvegyem. Nem csak azért, hogy spóroljak, de így legalább tudom, miből készült és tapasztalatot is nyerek. Most különbözőképpen ízesítettem egyik nagy kedvencemet, a gyömbért. 

Ginger - gyömbér

"Leírás és előfordulás:
eredete ismeretlen, valószínűleg Indiából származó igen ősi kultúrnövény. Mivel steril, így vaskos, aromás illatú gyöktörzsével szaporítják. Amerika felfedezése után hamarosan átkerült az Újvilágba és ma már számtalan fajtáját termesztik mindenfelé a trópusokon. Évelő növény, húsos, kúszó gyöktörzséből kissé nádra emlékeztető 60-120 cm magas szárak nőnek. Keskeny, lándzsás, űlő levelei fényesek, sötétzöldek. Tömött füzérvirágzatában a halványzöld fellevelek által kísért, bíbor foltos virágok sárgák.

Felhasznált része: a gyöktörzs (Zingiberis rhizoma).
Hatóanyagok: 1-3% illóolaj és 4-7% csípős anyag (fontosabbak a gingerol és a sogaol).
Hatások: hányinger csillapító (antiemeticus), gyulladáscsökkentő (antiflogisztikus), görcsoldó (antispasmodicus), emésztésjavító (digestív) és antioxidáns.
Alkalmazások:
a népi gyógyászatban nálunk egyes vidékeken a megreszelt gyökereket pálinkába áztatják és azt általános erősítőként, gyomorerősítőszernek valamint hasmenések megállítására fogyasztják.
A fitoterápiában elsősorban hányinger csillapítására, a gyomornedv elválasztás serkentésére, ízületi gyulladások (arthritis) kezelésére, valamint egyes szív- és érrendszeri betegségek (érelmeszesedés - aetherosclerosis, kórosan magas vérnyomás- hypertonia, vérrögképződés - thrombosis stb.) megelőzésére használják.

Ajánlott napi adagja: 6 éves kor felett 0,5-2 gramm."
(Forrás: http://terebess.hu/tiszaorveny/fuszer/gyomber.html)



Készítettem kandírozott gyömbért szirupban eltéve, de most kerekre faragtam, legalábbis kísérletet tettem rá. 

Készült gyömbérolaj, ami erőteljes aromájú ízesítő. Gyakorlatilag csak a friss gyömbért lereszeltem és felöntöttem ugyanannyi szőlőmagolajjal. Ízesítésre elég néhány csepp belőle. Az olajat, mielőtt a gyömbérre öntöttem megforrósítottam 50 fokra.

Valamint készítettem savanyított rózsaszín gyömbért, amit szusi evés közben az ízérzékelés kitisztítására használnak. Friss, zsenge gyömbért nagyon vékony szeletekre vágtam. Egy ek cukrot, egy ek vízzel, 1 kk sóval és 4 ek sherryecettel felforraltam és a sterilizált üvegbe tett vékony szelet gyömbérre öntöttem. 
Miután kihűltek, hűtőszekrénybe tettem őket a biztonság kedvéért. 



Nincsenek megjegyzések: