Összes oldalmegjelenítés

2015. december 16., szerda

Beigli kifli

Mivel családom nem egy beigli rajongó, de én mégis szeretném odavarázsolni a hagyományos ízeket, így most ez a beigli ilyen formán került az asztalunkra igen nagy sikerrel.


Hozzávalók:
A tésztához:
  • 26 dkg finomliszt
  • 8 dkg vaj
  • 5 dkg kacsazsír
  • 1 csipet só
  • 1 tojássárgája
  • 0,5 dl tej
  • 0,4 dkg friss élesztő
  • 1 ek gyümölcscukor
  • 1 ek frissen facsart citromlé
  • 0,5 citrom reszelt héja
  • 1 tojássárgája

Töltelékhez:
  • 35 dkg dió
  • 1 vaníliás cukor
  • 5 dkg gyümölcscukor
  • 2 ek méz
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 narancs reszelt héja  és kifacsart leve
  • 0,8 dl tej
  • 5 ek marsala
  • 1 csapott tk fahéj
  • 1 csipet szerecsendió frissen reszelve
  • 1 kk kardamom őrölve
  • 5 dkg aszalt vörösáfonya
  • 5 dkg aszalt datolya
  • 5 ek aszalt szilva

A kenéshez:
  • 1 tojás

Elkészítése:

A tésztához a tejet meglangyosítottam, kevés cukrot adtam hozzá és belemorzsoltam az élesztőt. Mikor már habosra kelt, hozzáadtam a többi cukrot és a tojássárgáját és elkevertem vele.
A lisztet, a vajat és a zsírt kézzel összemorzsoltam, míg nedves homok állagú nem lett. Akkor egyesítettem őket, sóztam, ráreszeltem a citrom héját, belecsavartam levét (ez is segít, hogy a tészta levegős legyen, valamint az is, hogyha csak éppen összedolgozzuk a tésztát és nem gyurmázzuk ezer évig, mert akkor gumit kapunk végeredményként, nem omlós tésztát). A tésztát kisebb adagokra osztva fóliával letakarva hűtőbe tettem pihenni egy órára.





Közben elkészítettem a tölteléket. A diót ledaráltam durvára (nem szeretem, ha pépes). A szilvát és a datolyát összevágtam áfonya nagyságúra.
A diót a tejjel, a gyümölcscukorral, a mézzel, a fűszerekkel , a narancslével, és a marsalával összerottyantottam, de nem főztem, ennyi idő éppen elég volt, hogy megszívja magát a nedvekkel és ízekkel. Ráreszeltem egy narancs és egy citrom héját, belekevertem az aszalt gyümölcsöket és félretettem kihűlni.
A tésztát kivettem a hűtőből, lisztezett munkafelületen kinyújtottam vékonyra, 2 mm-re, téglalap alakúra és felvágtam négyzetekre (kb9-10 X 9-10 cm), 28 db lett belőle.


Púpozott teáskanálnyi tölteléket tettem rá átlósan, kicsit ellapogattam. Az alsó sarkát felhajtottam a töltelékre, majd behajtottam kicsit a két oldalát és feltekertem, patkó alakúra hajlítottam, sütőpapírral bélelt tepsibe tettem. Ezután már csak a kenés, sütés volt hátra a következőképpen.
Egy tojást kettéválasztottam. Először a sárgájával kentem át a kifliket. Ezt követi egy szikkasztás. Kihasználva a zord időt, kiraktam az erkélyre, mert így a vaj is visszaszilárdult, a tojás is rákötött. Majd negyed óra múlva átkentem a tojásfehérjével és ment vissza az erkélyre újabb negyed órára. Addig előmelegítettem a sütőt 200 fokra.
Betettem a hideg kifliket 200 fokra alul-felül sütésen (fontos, hogy le légkeverés legyen), majd5 perc elteltével levettem 180 fokra és még kb. negyed órát sütöttem őket. A tepsiben hagytam kihűlni, mert még puhák voltak, nem szerettem volna eltörni őket. Hűlés után könnyen kezelhetőek és nagyon finomak. Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy már négy adagot készítettem belőle.

Nincsenek megjegyzések: