Összes oldalmegjelenítés

2012. október 29., hétfő

Levendulás mázas kalács a barátaimnak

Szerettem volna a barátaimnak, - akik vacsorára érkeztek,- valamilyen meglepetéssel szolgálni. Ők egy gyönyörű virágcsokorral leptek meg, én pedig egy virágos kaláccsal őket. Végre is az én profilom a sütés és nem a kertészkedés (bár azt is imádom). Mindenképpen levendulásra gondoltam, mert nemcsak az íz és a látvány, de az illat is fontos. Minél több érzékünkre hat, annál tetszetősebb.

Hozzávalók:

0.5 dl tej
3 ek méz
2 dkg friss élesztő
2,5 dl tejszín
10 dkg olvasztott vaj
1 egész tojás + egy sárgája
60 dkg BL-55 finomliszt
1 tk sikér
csipet só
3 ek levendulaszirup + 1 a kenéshez
1 tk levendula virág + 1 kk a szóráshoz
tetejét megkenni 1 kis tojás + 1 ek tejföl keveréke

Elkészítése:

A kevéske tejet meglangyosítottam, elkevertem benne egy evőkanálnyi mézet és az összemorzsolt élesztőt, amit letakarva megkelesztettem. A többi mézet a tejszínbe kevertem. Akár a tejszínen is felfuttathattam volna az élesztőt, tehát ez egy felesleges tevékenység volt. Milyen jó, hogy írás közben a praktikumok előjönnek, így ha más szeretné elkészíteni a kalácsot, akkor egy lépést máris kihagyhat belőle. Tehát a megkelt élesztős tejet, a tejszínt, a tojást, az olvasztott vajat és a levendulaszirupot is a kenyérsütőgép üstjébe töltöttem, utána a lisztet, a sikért, sót és dagasztó programra állította, ami 20 percig dagaszt, majd 70 percig keleszt.
A megkelt tésztát átgyúrtam, elosztottam 4 részre. Minden részből hosszú, vékony rudat sodortam, melyet összefontam. Jó hosszú fonat lett, amit, mint egy brióst, feltekertem és egy 26 cm átmérőjű kivajazott kapcsos tortaformába fektettem. Lekentem a tojás-tejföl keverékével és letakarva pihentettem 20-25 percet. Közben a sütőt bekapcsoltam 160 fokra hőlégkeverésen. A megkelt kalácsot ide tettem 30-35 percre sülni. Mikor már szépen megpirosodott, kivettem, lekentem levendulasziruppal és néhány levendulavirágot szórtam rá, majd gyorsan visszadugtam 2 percre, mert így a máz megszilárdult rajta, de a virágok nem égtek meg, hanem szép lilák maradtak. Még sosem lett ilyen szép fényes a kalácsom. Ezentúl így fogom készíteni. Visszajelzés nem jött, de remélem ízlett a barátaimnak.


Nincsenek megjegyzések: