Összes oldalmegjelenítés

2013. augusztus 17., szombat

Áfonyás sajttorta

Készítettem egy ismerősömnek meglepetés sajttortát és mellé kicsiket másoknak kis meglepetéseknek. Ritkán készítem, bár férjemmel nagyon szeretjük, de a gyerek nem gerjed rá, így most kihasználva, hogy táborban van, nekiláttam. Szerettem volna meglepni vele szívemhez igen közelálló régi kolléganőmet, de kiment a fejemből, hogy szabadságra ment. Azért kerekedett gazdája.



és a kistestvérek:



Hozzávalók: 
A tésztához: ez a mennyiség egy 25 cm  és öt 12 cm átmérőjű piteformához volt elég
30 dkg tönköly fehér liszt
20 dkg vaj
8 dkg cukor
1 tojás sárgája
1/2 citrom leve és reszelt héja

A krémhez:
50 dkg mascarpone sajt
15 dkg 20 %-os tejföl
14 dkg cukor
1 tk vaníliakivonat
1 ek őrölt zöld kardamom mag
1/2 citrom reszelt héja és leve
3 tojás

1 csésze áfonya
10 dkg málna

Elkészítése:

A tészta összetevőit robotgépben összegyúrtam és folpackba csomagolva hűtőbe tettem kb. egy órára. Nem tettem hozzá sütőport , mert a citrom kellemesen omlóssá tette. Mikor kipihente magát, elővettem, elosztottam 2/3 - 1/3 arányba. A nagyobbik részből kinyújtottam a nagy formába valót, a maradékot elosztottam az öt kis formához. A tészta elég lágy volt, ezért két réteg folpack  között nyújtottam kerekre (31-32 cm átmérőre, hogy az oldalait is fedje a piteformának). Lehúztam a felső folpack réteget és a másik segítségével könnyen beigazítottam a helyére. A tésztát mindenütt benyomkodtam a formába és csak ez után húztam le a másik réteg fóliát. A szélen kilógó tésztarészeket lesimítottam a kezemmel, mert a forma széle "levágta" egyenesre. A tésztát betakartam sütőpapírral és feltöltöttem sütőbabbal, amivel vakon meg lehet sütni a tésztát, hogy ne veszítse el a formáját, ne púposodjon fel. 10 percre bedugtam a 160 fokos sütőbe hőlégkeverésen. Addig kell sütni, míg a tészta széle elkezd színesedni. 10 perc után a babot és a sütőpapírt kivettem  a formából, megkentem a maradék tojásfehérjével és további 5 percre visszadugtam a sütőbe. Világos arany-barna színe volt. Félretettem hűlni és bedugtam egy tepsin a kicsi formákat. Míg azok sültek, összekevertem a krémet. Mindent egyszerre kevertem, kivéve a tojásokat. Azokat darabonként adtam a krémhez, miközben folyamatosan kevertem a robotgéppel. 
A krémet a kihűlt formákba töltöttem. Nem teljesen a tetejéig, mert jön még bele a gyümölcs és valamennyit emelkedik sütés közben is. A gyümölcsöt fagyasztva tettem bele. A sütő hőmérsékletét levettem 140 fokra és betoltam az összes formát, két szinten sütöttem nagyjából 40 percig. Úgy állapíthatjuk meg, hogy mikor kész a torta, hogy bár megszilárdult  a közepe, de még remegős. Vigyázni kell arra is, hogy ha lehet, a teteje ne színeződjön el. Tehát ha azt látjuk, hogy kicsit a szélen változik a krém színe, akkor ellenőrizzük, hogy megsült-e a közepe. 
Úgy illatozott, hogy alig tudtam megállni, hogy meg ne kóstoljam. Ebben megakadályozott, hogy már futnom kellett a meglepetés helyszínére, de utána, a munkába beérve egy kis tortácskát azért felfaltam. Nagyon sajnáltam, hogy Ilikém nem ehetett belőle, de majd legközelebb, ha visszajött a szabadságáról, biztosan elkészítem nekem is.

Nincsenek megjegyzések: