Összes oldalmegjelenítés

2015. december 25., péntek

Karácsonyi ebéd

Minden évben mást készítek, nem ragaszkodunk a hagyományos halászlé, rántott halhoz, pedig nincs avval semmi bajom, de mivel régen mindig ez volt a menü, így legalább formában próbálok eltérni a hagyományoktól. Nincs beigli, csak hasonló, halászlé egyáltalán nem és rántott hal sem. Sütöttem már egész pulykát, aminek a felét sem tudtuk elpusztítani négy nap alatt, ezért mindig csak egy adagos ételt főzök, hogyha lehet, egy morzsa se maradjon másnapra.





Így esett a választásom a durbincsra, melyek kb. 30 dkg-osak voltak. Kétféle köretet készítettem. 
Hercegnő burgonyát és túrós papardellét.



Egy gyors tárkonyos hollandi mártást is kevertem hozzá.



Elkészítése:

Először a tésztát gyúrtam össze:
Hozzávalók:

  • 10 dkg túró
  • 1 tojás
  • 15 dkg durumliszt
  • 1 csipet só

Összegyúrtam a tésztát, majd folpackba csomagolva fél órára a hűtőbe tettem pihenni. Utána a tésztagépen kinyújtottam és felvágtam kb. 40 x 5 cm-es csíkokra. Forró, bő, sós vízben 3 perc alatt kifőztem, leszűrtem egy tálban egy kanál olívaolajjal összekevertem.

A hercegnő burgonyához valók: 

  • 40 dkg burgonya
  • 5 dkg vaj
  • 1 nagy tojás


A burgonyát sós vízben megfőztem, összetörtem, elkevertem a vajjal, majd a tojással. Habzsákba töltöttem a pürét és sütőpapírral bélelt tepsibe kis halmokat nyomtam belőle. 180 fokos sütőben hőlégkeverésen negyed óra alatt megsütöttem.

A sült halhoz:

  • 3 db kb. 30 dkg-os durbincs
  • 1 citrom
  • 9 szál kakukkfű
  • 3 szál rozmaring
  • 1/2 csokor petrezselyem
  • bors
  • 1 ek olívaolaj


A halat megmostam, szárazra töröltem. Néhány helyen mindkét oldalon beirdaltam, Kívül-belül sóztam, borsoztam. Hasába zöld fűszereket és citromkarikákat dugtam. Egy sütőpapírral bélelt tepsit kiolajoztam, ráfektettem a halakat és kb. 20 perc alatt a 180 fokos sütőben hőlégkeverésen megsütöttem.

Végül a tárkonyos hollandi mártáshoz valók:

  • 2 tojássárgája
  • 1 ek hideg víz
  • 1 csipet só
  • 1 csipet frissen reszelt szerecsendió
  • 1 késhegynyi cayenne-bors
  • 1-2 ek frissen facsart citromlé
  • 1 tk frissen aprított tárkonylevél


A tojások sárgáját elkevertem a hideg vízzel.  Hozzáadtam a sót és a szerecsendiót.Vízgőz fölött folyamatosan addig kevertem habverővel, amíg elkezdett sűrűsödni. Ekkor gyorsan levettem, mert a meleg táltól még tovább készült volna. Hozzákevertem a citromlevet, a cayenne-borsot és a felkockázott hideg vajat, míg homogén, sűrű mártást nem kaptam. Végül belekevertem a felaprított tárkonyt is.

Kicsit küzdöttünk a szálkákkal, bár kollégám azt mondta  a durbincs nem szálkás. Ebéd közben többször felmerült a neve a beszélgetés közben. De azért szeretjük őt.



Nincsenek megjegyzések: