Összes oldalmegjelenítés

2012. december 7., péntek

Kovász készítés

Mindenki, aki házi kenyérsütéssel foglalkozik, egyszer csak kedvet kap a kovász készítéshez. Eleink ugye csak evvel sütötték a szebbnél-szebb kenyereket, melyek egy hétig is frissek maradtak- mesélte régen a nagymamám.
Több blogon olvastam a kovászkészítés rejtelmei után. Végül is egy viszonylag egyszerűbbnek tűnőt választottam. Limara leírásából indultam ki, de még azon is húztam egy keveset.
Az egyik sarkalatos pont az, hogy vagy buborékmentes ásványvizet, vagy felforralt, ülepített csapvizet szabad csak használni hozzá, mert a klór megöli az élesztőgombákat.
A kovászkészítéshez kimostam, mikróban fertőtlenítettem egy befőttes üveget és a tetejét. Gondosan lemértem az üveget, hogy annak a súlyát mindig levonva pontosan tudjam kimérni az adagokat.
1. nap: 50 g langyos vizet összekevertem 25 g kenyérliszt és 25 g. teljes kiőrlésű rozsliszt keverékével. 
2. nap: a 100 g keverék felét kivettem az üvegből, majd az előző napival megegyező mennyiségű vizet és lisztet kevertem az előző keverékhez. Üveget lezárva langyos helyen hagytam érni.
3.-8. nap: a 100 g keverék felét kivettem az üvegből, majd 100 g langyos vízzel és 50 g kenyérliszttel és 50 g teljes kiőrlésű rozsliszttel hizlaltam a kovászt. Minden nap csak 50 g keveréket hagytam az üvegben és 100 g vízzel és 100 g liszttel növeltem meg a megmaradt mennyiséget. A kovász egyre jobban megnőtt, bugyborékolt. Ez, amit lefotóztam, egy fél napja érlelődő keverék. Reggelre ezzel megtelik az üveg, üreges-gázos lesz.


Első kovászos kenyeremet, mellyel próbálkoztam, ennek a keveréknek egy fiatal, még nem érett kovásszal probáltam elkészíteni. Egyébként nagyon ízletes, bár csúfos kinézetű kenyérnek nevezett lapos korong lett belőle. Ezért türelemre intettem magam és meg lett az eredménye. Ki kell várni az időt, míg megérik a kovász (legalább 1 hét), és csak utána szabad kenyérsütésre fogni. Kicsit macerás a készítése, de jó dolog kipróbálni a kenyérsütés eme ősi fortélyát is. Sokkal egészségesebb, mint a manapság boltban kapható mindenféle mesterséges anyaggal felfújt kenyerek.

Nincsenek megjegyzések: