Összes oldalmegjelenítés

2012. december 7., péntek

Rozskovászos kenyér II.

Újra nekifutottam a kovászkészítésnek. A folyamatot részletesen leírtam. Most nem voltam türelmetlen, megvártam, míg megérik a kovász. Nem mondom, hogy kedvemre való volt a hízlalgatása, mert amikor munkába kell rohannom , de előtte még grammra méregetem a forralt vizet és a különböző liszteket, nem vagyok felhőtlenül boldog. Akkor sem, mikor kétségbe eséstől elhomályosuló tudatomban felsejlik a kevésbé sikeresnek mondható próbálkozásom. Szerencsére elég makacs vagyok ahhoz, hogyha elhatározok valamit, azt tűzön-vízen keresztülviszem. Ez most is így volt és az eredmény:


Egy egészen kevés különbség van a kettő között. Újra visszatért a remény. Innentől kezdve nincs megállás, kipróbálok mindent kovásszal, illetve különböző kovászokkal.

Hozzávalók:
  •  330 g rozskovász
  • 450 g kenyérliszt
  • 10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 3 dl langyos víz
  • 1 ek méz
  • 2 ek olaj
  • 1,5 tk só  
Elkészítése:

 Az olaj és só kivételével  kenyérsütőgépben 5 perc alatt megdagasztom a tésztát, majd a sót és olajat hozzáadva további 5 percig dagasztom, aztán másfél órát kelesztem. Ha duplájára kelt, lisztezett deszkán áthajtogatom (jobbról, balra, lentről és fentről 1/3-ánál behajtom  téglalap alakúra kihúzogatott tésztát. Ezt háromszor teszem fél-fél óra kelesztéssel közben. Az utolsónál sütőpapírral bélelt nagy jénai tál aljába tettem a tésztát, a tetejét kikentem olajjal, hogy sülés közbe ne ragadjon hozzá a tészta és újabb másfél órát kelesztettem. A sütőt előmelegítettem 200 fokra hőlégkeverésen és betettem a lefedett kenyértésztát, így sütöttem fél órán keresztül. Szerencsére, az olajozott tető könnyedén lejött, pedig a kenyér teljesen kitöltötte az edényt, annyira megnövekedett. Legközelebb kipróbálom nagyobb edényben sütni, vajon mekkorára tud megnőni? Pirongattam még 10-15 percig, aztán rácsra tettem kihűlni. Két napja készült, de még mindig lágy,puha,  illatos kenyerünk van belőle.

Nincsenek megjegyzések: