Összes oldalmegjelenítés

2013. március 17., vasárnap

SZENT PATRIK NAP

Szent Patrik napja  Írországban nemzeti ünnep, munkaszüneti nap, melyen Patrik halálára emlékeznek, akit az ország védőszentjének tartatnak. Ilyenkor mélységes bánatukat italba fojtják. 
Mivel már évek óta beszélgettünk róla, hogy egyszer tartunk egy Szent Patrik napot,- de az italozás mellőzésével,- így most erre sort is kerítettünk. Még vendégeket is hívtunk rá, kedves, kamaszkori barátnőméket. Kicsit tartottam tőle, hogy esetleg nem lesz ez a menü szimpatikus, de szerencsére minden jól sikerült, a menü elnyerte mindenki tetszését. 
Sokáig nyomoztam, mi lenne az idevágó helyes választás, de gyakorlatilag mindenütt ugyanazt a néhány ételt találtam, mint tradicionális ír ételt.


Leves:  Brotchan Foltchep - póréhagyma leves

Hozzávalók: 
  • 80 dkg póréhagyma
  • 5 dkg vaj
  • 9 dl zöldség alaplé
  • 3 dl tejszín
  • bors
  • őrölt szerecsendió
  • 4 ek zabpehely



Elkészítése:
A vajat megolvasztottam és a felkarikázott póréhagymát megpároltam rajta. Sóztam, borsoztam, megszórtam kis szerecsendióval. Felengedtem a zöldség alaplével és a tejszínnel, 10 percig kis lángon gyöngyözve forraltam. Ezután kissé megtörtem botmixerrel, de csak annyira, hogy hagymadarabok még maradjanak benne. Beleszórtam 4 kanál zabpelyhet  és további negyed órát főztem lefedve.  Egy kis extra mellé:





Főfogás: Guinnessben sült marha

Hozzávalók:

  • 1,5 kg borjúpofa
  • 3 ek olaj
  • 5 dkg vaj
  • 10 dkg liszt
  • bors
  • 1 nagyobb vöröshagyma karikára vágva
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 1 nagyobb fehérrépa
  • 4 közepes sárgarépa
  • 4 szál szárzeller
  • 1 tk barnacukor
  • 1 narancs leve
  • 1 tk maláta szirup
  • 2 ek Worchestershire szósz
  • 6 dl barna Guinness sör
  • 3 dl zöldség alaplé
  • 4 babérlevél
  • 10 borókabogyó
  • 10 szegfűbors
  • 1 zöld diónyi gyömbér reszelve


Elkészítése:
A borjúpofákat megtisztítottam az inaktól. A lisztbe sót és frissen őrölt borsot kevertem és ebbe forgattam bele a húsdarabokat. Az olajat felforrósítottam a vajjal és ebben a húsok mindkét oldalát 3-3 percig pirítottam erős tűzön, majd egy nagy cserépfazékba tettem őket. A fennmaradó vajon megdinszteltem a hagymakarikákat és a fokhagymát. Szórtam rá egy kanálka barna cukrot, hogy karamellizálódjon. Ezt felengedtem a sörrel, amibe még egy plusz adag malátaszirupot is kevertem. Ráöntöttem a húsra. Körberaktam a zöldséggel és a fűszerekkel.  Kipótoltam egy kevés zöldség alaplével, hogy elfedje a húst és a zöldségeket. Lefedve sütőbe tettem, amit 120 fokra állítottam. Ezen a hőfokon hagytam puhulni a húst 5 órán keresztül. Mire kivettem az ebédhez, olyan lágy, omlós volt, amihez foghatót még talán nem is ettem.




Köret: Boxty - ír krumplis palacsinta

Hozzávalók:

  • 30 dkg főtt krumpli kb 1 dl sós főzőlevével összetörve
  • 50 dkg reszelt nyers krumpli
  • 30 dkg tönköly fehérliszt
  • 5 dkg szoba hőmérsékletű vaj
  • 1,5 dl joghurt
  • 1 tk szódabikarbóna
  • bors
  • kakukkfű
  • rozmaring
  • őrölt szerecsendió 


Elkészítése: 
A 30 dkg felkockázott krumplit sós vízben megfőztem és hagytam kihűlni a főőzvízben. Leöntöttem róla a vizet, csak egy dl-nyit hagytam rajta. Ezt botmixerrel összetörtem.  Másik fél kg burgonyát meghámoztam, megmostam, lereszeltem finom lyukú reszelőn és alaposan kicsavartam, hogy minden keményítős lé kijöjjön belőle. Hozzákevertem a krumplipüréhez, valamint az összes többi alapanyagot is hozzáadtam. Nagyjából nokedli sűrűségű tésztát kaptam. Egy nagy serpenyőt felforrósítottam, egy kanálnyi olajat öntve bele 3-4 adag púpozott evőkanálnyi masszát tettem bele, amit ellapogattam kb 1 cm vastagságúra és mindkét oldalát addig sütöttem, míg arany-barna lett. 



Köret: Ír szódás kenyér

Hozzávalók: Rachel Allen receptje alapján

  • 45 dkg tönköly fehér liszt
  • 1 tk porcukor
  • 1 tk szódabikarbóna
  • 1 tk só
  • 400 ml író


Elkészítése:
A lisztet a porcukrot, a szódabikarbónát és a sót egy tálba szitáltam, majd hozzákevertem az írót (ami nekem nem volt, így 1,5 dl görög joghurtot felengedtem 2,5 dl vízzel). Lágy, kicsit ragacsos tésztát kaptam, amit egy teflon bevonatú vaslábasba tettem. Tetejét behasítottam késsel,- bár nehéz dolgom volt, mert nagyon puha volt a tészta,- és 180 fokra előmelegített sütőbe tettem hőlégkeverésen, ahol kb. 35-40 perc alatt megsütöttem. 
Mindenkinek nagyon tetszett a kenyér.  Nagy praktikuma, hogy nem kell keleszteni, hanem azonnal süthető. 



Desszertek:

I.  Ír whiskey krémlikőrös torta
II.  Szent Patrik napi szerencsesüti
III. Gyömbéres szívecskék

Ezeknek az édességeknek egy új fejezetet szentelek. Összességében nagyon jó tempóban, jó szervezéssel elkészített ebéd volt.

Nincsenek megjegyzések: